vrijdag 9 mei 2014

Wiens woord men spreekt, diens Brood men eet


Roda JC Kerkrade degradeerde  voor het eerst in zijn clubhistorie uit de Eredivisie. Halverwege het seizoen vond de clubleiding het -tot veler verbazing het nodig om Ruud Brood in te wisselen voor de onervaren Jon Dahl Tomasson. Een beslissing die bij veel volgers verbazingwekkend was, omdat er nog niet heel veel aan de hand was. Met Tomasson werd een reeks van 5 nederlagen ingezet en kwamen de Limburgers uiteindelijk 3 punten te kort om rechtstreekse degradatie te voorkomen.

'Ik ben zo eigenwijs te zeggen dat Roda onder mijn leiding niet was gedegradeerd', vertelt Brood tegen Voetbal International. Tot dusverre is nooit echt duidelijkheid gegeven over de reden van zijn ontslag , maar vindt Brood het nu tijd zijn verhaal te doen. De berichtgeving van anderen, en dan met name technisch directeur Leon Vlemmings,stoort de oud NAC-speler behoorlijk.

Althans, zo voelt Brood dat. De argumentatie van de Brabander 'dat Roda er heel slecht voor stond, dat de club het seizoen daarvoor ook al bijna gedegradeerd was, en dat ik daarom wel móést ingrijpen', heeft de voormalige trainer zich stevig aangetrokken. 'Wat lul je nou, Vlemmings?, dacht ik, toen ik dat in VI las. We stonden op drie punten van de nummer negen, toen je me wegstuurde. Ja, het moest beter, vond ik ook.'

Brood vind de aantijgingen onterecht omdat hij het seizoen daarvoor in lastige omstandigheden moest werken. Twee directeuren die met elkaar overhoop lagen (Marcel van den Bunder en td Gerard Wielaert, red.) en een selectie die niet in balans was, waren behoorlijke blokken aan zijn been.

'Voor dit seizoen wist ik zeker dat we, hoewel ik graag nog een keeper en een middenvelder erbij had gehad, keurig zouden eindigen. Die kans is me niet gegund. Mijn ontslag is het werk is geweest van iemand met een dubbele agenda. En dan doel ik op Vlemmings, die hoe dan ook zijn vriend zou binnenhalen', besloot Brood, doelend op zijn opvolger Jon Dahl Tomasson.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten